RAHSIA LULUS KERJA KERAJAAN

Sunday, June 26, 2011

Aktiviti cuti sekolah...

Assalammualaikum dan salam ceria,

Bila cuti sekolah datang, anak-anak kitalah yang gembira sangat-sangat. Iyelah...tak perlu mengadap buku, tak payah bangun pagi, tak perlu mendengar guru membebel dan sebagainya. Tahukah anda, kegembiraan anak-anak kita itu hanya pada hari pertama cuti sahaja..bila dah masuk hari kedua pasti kebosanan telah menerjah di otak fikiran. Boringnya....tak ada aktiviti cuti sekolah ni...tak kan asyik nak tidur je..boring nye...Itu lah sahaja yang ada difikiran mereka...tak ada aktiviti yang dirancang bila cuti sekolah...mak ayah pulak sibuk bekerja..

Anda sebagai ibu bapa mestilah merancang aktiviti anak anda sepanjang cuti sekolah bermula. Ada yang hantar ke kem motivasi, ada yang hantar ke kampung dan sebagainya. Bagi yang tiada kampung pula bagaimana...pasti bosan kan. Disini firadila kongsikan pelbagai aktiviti yang anak anda boleh lakukan sepanjang cuti sekolah...

Pertama : Izinkan anak anda bekerja dengan tokey catering.Jadi pelayan kat rumah kenduri kahwin atau bahasa kampungnya jadi kendarat. Selain dilakukan pada waktu cuti sekolah, kebaikannya ialah anak anda boleh belajar bergaul antara satu sama lain, belajar bekerja sama, belajar menerima dan melaksanakan arahan dan dapat memupuk diri untuk minat berniaga. Anak anda dapat menghargai susahnya nak cari duit dengan bekerja.

Kedua : Join kumpulan kompang. Bermain kompang dimajlis perkahwinan juga dapat menjana pendapatan sampingan pada anak anda. Selain menghiburkan, dapat memupuk anak anda menjadi lebih berdisiplin.

Ketiga : Menghadiri kursus jangka pendek. Sekarang ni kerajaan menggalakan rakyat belajar secara sepanjang hayat. Anda boleh menghantar anak anda belajar secara kursus pendek di kolej komuniti, di giat mara atau sebagainya untuk menambahkan kemahiran baru.

Setakat ini sahaja yang dapat firadila kongsikan. Semoga cuti anak anda lebih bermanfaat selepas ini.

"Anda Amalkan, Anda Dapat"

Senyum selalu

No comments: