RAHSIA LULUS KERJA KERAJAAN

Monday, June 20, 2011

Persiapkanlah diri dengan ilmu kemahiran...

Assalammualaikum dan salam ceria pembaca blog firadilamotivasi,

Anda semua sihat dan ceria hari ini..harap-harap begitulah selalu hendaknya. Hari ini firadila ingin berkongsi mengenai persediaan diri dengan ilmu kemahiran. Ha...kemahiran? Bukan ke kemahiran tu ilmu untuk budak-budak yang tak pandai..betul kan? Begitulah jawapan bila firadila utarakan soalan ini kepada beberapa orang kawan-kawan firadila.

Ramai yang berfikiran begitu. Kemahiran untuk orang tak pandai sahaja. Sebenarnya, dizaman yang begitu mencabar ini, skill kemahiran amat diperlukan dan amat penting sekali. Tak kiralah anda bekerja sebagai apa dan tak kiralah status anda sebagai apa. Persediaan ilmu kemahiran ini amat diperlukan sangat-sangat.

Disini firadila perjelaskan dengan lebih terperinci mengenai ilmu kemahiran ni. Pelajarilah dengan pelbagai ilmu kemahiran di dalam diri anda. Sebagai contoh, ilmu kemahiran menjahit, kemahiran mengubah hantaran, kemahiran memasak, kemahiran mengurut, kemahiran repair kenderaan dan sebagainya.

Perasan atau tidak, setiap kemahiran yang kita pelajari sebenarnya berkaitan dengan situasi setiap hari kita. Cuma dengan adanya ilmu kemahiran ini kita akan kelihatan sedikit professional dalam menjalankan sesuatu.

Ada juga yang memberi alasan kepada firadila buat apa nak belajar kemahiran ini..bukan boleh bawa ke mana pun. Sebenarnya, dengan kemahiran yang ada walaupun tidak selalu diperaktikkan sekurang-kurangnya persediaan ilmu kemahiran itu boleh dilakukan di waktu-waktu kecemasan. Sebagai contoh, anak anda mengalami kaki terseliuh ketika bersukan. Dengan adanya sedikit ilmu kemahiran mengurut sakit anak boleh dikurangkan dengan cepat.

Firadila amat suka sekiranya suri rumah mempunyai sekurang-kurangnya satu kemahiran di dalam dirinya. Persediaan itu lebih penting. Dengan ilmu kemahiran ini, boleh menghasilkan pendapatan sampingan jika betul dengan cara dan keinginannya.

Anda juga boleh mendapatkan kemahiran ini secara kursus pendek iaitu belajar di hujung minggu. Boleh belajar di kolej komuniti, giat mara atau sebagainya.

Jadi, bukalah minda dan fikiran anda untuk mempelajari ilmu kemahiran ini. Jangan fikirkan faktor umur yang boleh menghalang anda daripada mendapatkan kemahiran. Belajarlah dan terus belajar dan terus belajar..

Atau belajar lah sehingga ke negara China..tak begitu..

Senyum selalu..

p/s : bagi firadila, selagi masih hayat dikandung badan...firadila akan sentiasa belajar ilmu baru setiap hari walaupun dengan kanak-kanak...kenapa pulak macam tu? sebabnya, kanak-kanak sentiasa berkata jujur walaupun pahit...jadi belajarlah berkata jujur...hehehe....tak gitu..Macam mana ye nak belajar sentiasa senyum selalu..ada kemahiran tak...

No comments: