RAHSIA LULUS KERJA KERAJAAN

Monday, February 2, 2009

Kewajipan Menjalankan tugas...

Assalammualaikum dan salam ceria pembaca blog firadilamotivasi..

Hari Jumaat yang lalu iaitu pada 30 Januari 2009, firadila telah menghadiri perhimpunan bulanan daerah Tampin di Dewan Bandaran Tampin. Penceramah kali ini ialah Puan Hajah Zainon binti Mohd Yusof, Kaunselor Sek. Men. Keb. Bukit Jalor. Tajuk penceramah beliau ialah Kewajipan Menjalankan Tugas..Berikut ada beberapa catatan yang sempat firadila catatkan disini..

Pertama ialah keikhlasan dalam menjalankan tugas dan mesti niat kerana Allah. Maksudnya ialah sentiasa memberi senyuman selalu, menerima ilmu yang sedikit tetapi amalan yang dilakukan adalah yang terbaik. Keikhlasan dalam melakukan tugas adalah satu ibadah dan nasihat yang paling berguna sekali yang firadila ingat ialah sekiranya kita sentiasa membantu orang atau sentiasa menolong orang, Allah akan memberi bantuan yagn tidak disangka-sangka dan dalam bentuk yang tidak disangka-sangka..

Kedua ialah bersabar dalam menjalankan tugas. Bersabar disini maksudnya ialah bersabar dengan karenah pelanggan dan bersabar dengan karenah rakan sekerja. Sebenarnya sabar itu perlu dipupuk supaya tidak mewujudkan lopak kekotoran di dalam hati kita yang boleh melahirkan sifat dengki mendengki..minta dijauhkanlah..

Ketiga ialah bersyukur setiap hari. Bersyukur di sini ialah kita masih ada kerja dan sumber pendapatan yang kukuh, syukur kerana kita masih berusaha untuk menjadi bertambah baik dan bersyukur kerana mempunyai sikap bantu membantu dengan ikhlas.

Oleh itu, nasihat firadila jangan lah kita kedekut untuk membantu mereka yang memerlukan dan ingatlah "Hari ini kita bantu orang, Allah akan tolong kita ditempat lain tanpa kita sedari dan tanpa tahu bentuk yang macam mana"..

Senyum dan ceria selalu..
firadila

2 comments:

Pok Li said...

Buat baik dibalas baik.

firadila said...

Assalammualaikum dan salam ceria pokli,

sememangnya bagus buat baik pasti akan dibalas baik.Malah lebih daripada itu kalau ikhlas menolong orang...

Senyum dan ceria selalu..