RAHSIA LULUS KERJA KERAJAAN

Tuesday, February 17, 2009

Kat mana titik kejayaan ni...

Assalammualaikum dan salam ceria pembaca blog firadilamotivasi,

Hari ini firadila ingin memberi motivasi santai tapi amat berkesan..selama ini kita selalu mengeluh dan hampir putus asa untuk mencari di mana titik kejayaan yang diidamkan didalam fikiran..Pelbagai usaha telah dilakukan tapi masih tak ada hasilnya. Persoalannya dimana titik kejayaan itu?..

Mengikut kajian firadila lah.. ada beberapa faktor yang mempengaruhi pencapaian titik kejayaan itu..mari kita kaji bersama..

Pertama ialah masa. Masa untuk mencapai kejayaan kita sendiri yang tentukan. Jangan nak cepat sahaja. Biar lambat asalkan selamat. Sebagai contoh nak jadi usahawan menternak lembu. Jangan target satu tahun untuk berjaya. Targetlah masa 5 tahun untuk menjadi betul-betul stabil.

Kedua ialah kesabaran. Titik kejayaan itu akan timbul apabila kita mempunyai sikap kesabaran yang tinggi untuk menempuh setiap halangan yang tiba. Memang dah menjadi kewajipan lah setiap kejayaan yang ditempuh mesti melalui halangan dahulu. Betul tak?

ketiga ialah usaha berterusan. Ramai usahawan kita ini apabila ingin menjalankan bisnes kecil-kecilan mesti ada yang berhenti di tengah jalan. Sebagai contoh anda ingin menjadi usahawan menanam cendawan tiram kelabu. Anda bermula dengan kecil-kecilan. Apabila hasil yang anda dapati menjual cendawan itu tidak pulang modal anda telah berputus asa dan berhenti dari berniaga cendawan. Kenapa anda tidak mengkaji kenapa anda tidak dapat pulang modal?. Pendapat firadila ialah mengambil keputusan dari berhenti dari mengusahakan cendawan itu adalah sia-sia sebab itu adalah usaha anda sendiri dan anda yang mulakan. Jadi, teruskan sahaja. Biar hasilnya kecil tetapi titik kejayaan itu sudah 10% anda lihat.

Keempat ialah mempunyai sikap degil. Biar betul firadila ni..tak kan nak pupuk sikap degil pulak..Eh..bukan itu maksud firadila. Maksud firadila ialah sikap degil disini anda perlu degilkan diri anda untuk melihat titik kejayaan itu berada dipuncaknya. Walaupun ramai yang kata usaha anda ini sia-sia, tak masuk akal atau sebagainya, kalau sikap degil ini anda telah tanamkan di dalam diri anda kejayaan itu mesti ada. Cuba anda lihat, setiap usahawan yang berjaya mesti mempunyai sikap degil...

Kelima ialah senyum selalu..Ni lagi satu..entah apa-apalah firadila ni. Baiklah..begini..Sebenarnya titik kejayaan ini akan timbul bila anda senyum selalu. Maksudnya begini..apabila anda ditimpa masalah dan anda sentiasa senyum masalah itu pasti akan selesai..tapi jangan lupa pulak dengan fokus anda untuk selesaikan masalah itu..senyum tanpa fokus tidak kemana..

Keenam ialah jangan suka mencipta alasan. Setiap kejayaan itu kita sendiri yang ciptakan dan kita sendiri yang mahu mencapainya. Oleh itu, jangan mencipta alasan untuk menangguh kejayaan anda. Sikap suka mencipta alasan ini dapat dilihat melalui sikap dan cara percakapan. Mereka yang suka mencipta alasan ini seorang yang tidak bersungguh-sungguh apabila melakukan sesuatu. Sekiranya anda ingin menjadi seorang yang 'luar biasa', janganlah suka mencipta alasan...

Itulah sedikit kajian firadila mengenai titik kejayaan ini..Sekiranya anda memupuk 6 faktor ini, titik kejayaan itu tidak akan lari kemana dan pastinya anda akan mencapainya dikemuncak kejayaan..

Senyum dan ceria selalu,
firadila

2 comments:

Pok Li said...

Tambah kut. Berdoa selalu :)

firadila said...

Betul...Betul...Betul..