RAHSIA LULUS KERJA KERAJAAN

Thursday, February 19, 2009

Jutawan Kasih Sayang...


Assalammualaikum dan salam ceria pembaca blog firadilamotivasi,

Hari ini semestinya anda semua bersemangat untuk melakukan kerja. Ya lah..Hari ini hari Jumaat dan esok nak hari cuti. Baiklah hari ini firadila ingin melatih anda supaya menjadi Jutawan kasih sayang.

Dunia hari ini sememangnya semakin tandus akan sifat kasih sayang. Tak kiralah kasih sayang sesama manusia, kasih sayang kepada binatang, kasih sayang kepada alam sekitar dan sebagainya. Kenapa firadila memilih tajuk kasih sayang kali ini.

Baiklah...semasa firadila menjadi pensyarah di syarikat swasta suatu masa dahulu, firadila ada mengajar satu batch yang kesemuanya mempunyai masalah tersendiri. Bayangkan student firadila tu seramai 30 orang. Ada yang suka hisap dadah, mencuri, mengandung luar nikah, lari daripada rumah dan sebagainya. Dengan kata lain firadila mengajar pelajar yang bermasalah lah. Hampir setiap hari firadila fikir bagaimana teknik untuk mengajar pelajar yang bermasalah ini boleh menjadi berkesan. Berikut adalah teknik yang firadila lakukan..anda boleh praktikan kepada anak yang bermasalah atau kepada sesiapa sahaja yang bermasalah...Teknik ini firadila cipta sendiri dan terbukti berkesan..

Pertama ialah memberi gelaran kepada kita yang mereka suka yang ada maksud kasih sayang. Sebagai seorang pensyarah mesti mendapat gelaran "Madam", "Mis", "Puan" atau "Cik" dan ada gelaran mesti dipanggil "Professor" atau sebagainya tapi bagi firadila gelaran itu tidak penting. Jadi, firadila ubah supaya mereka memanggil firadila "Umi"...Wah, malu juga sebab firadila tak kahwin lagi dan baru berusia 20-an pada masa tu tetapi itu yang mereka mahu panggil firadila. Ok..ok..Umi pun Umi lah..Dengan panggilan begitu mereka rasa mereka sentiasa ada "Ibu" disisinya.
Kedua ialah jangan terlalu skema apabila mengajar. Teknik ini sebenarnya ramai pensyarah tidak bersetuju dengan cara firadila mengajar tetapi bagi firadila pelajar yang bermasalah jiwa mereka tidak suka terkongkong. Jadi, ubah rentak mengajar. Firadila akan bagitahu kepada student firadila bagi masa 15 minit untuk teori dan anda semua boleh mendengar lagu semasa di dalam kelas..dan untuk kelas praktikal pun boleh mendengar lagu. Maksud disini jiwa remaja mereka memang tak boleh dipisahkan. Jadi lagu memang dah jadi kegemaran mereka. So, kenapa nak larang pulak..Betul tak..

Ketiga ialah cakap sekali je. Firadila pernah mengoyak assignment mereka yang hantar lewat kepada firadila. Marah juga mereka tetapi firadila menerangkan dengan cara begini "Saya tak kisah awak tak datang kelas saya, saya tak kisah awak tidur di dalam kelas semasa kuliah saya tetapi tolong hantar assignment tepat pada masanya walaupun anda lewat satu saat. Kalau tak saya gagal kan awak". Jadi dengan kata begitu mereka mulai faham akan konsep firadila mengajar. Bertindak lebih tapi jangan banyak cakap. Biasanya remaja yang bermasalah tak suka dengar membebel. Kes-kes pensyarah kereta kena bakarlah, disimbah cat lah atau sebagainya itu semua adalah sikap membebel pensyarah itu tersebut. Membebel bukan boleh mengubah peribadi seseorang tetapi teknik bertindak itu yang lebih berkesan.

Keempat ialah menanam jiwa keagamaan. Firadila ni bukanlah alim sangat tetapi firadila pernah mengubah pelajar perempuan ni dari liar ke baik sedikit. Begini, ibu bapa mereka dah memang tak tahu nak buat macam mana nak ubah dia ni. Tak pa lah makcik. Jangan risau saya boleh ubahkan nya. Caranya ialah firadila bawa dia tinggal satu rumah dengan firadila (masa tu tak kahwin lagi). Dalam satu semester jugak lah. Kemudian, asalkan azan je kena pergi sembahyang. Jangan lewat sedikit pun. Firadila cakap begini "Saya tak kisah awak sembahyang secara betul atau tidak tetapi mesti sembahyang". Pada permulaannya firadila tahu yang dia cuma berlakon ambil air sembahyang dan sembahyang. Semua itu lakonan sahaja yang dia lakukan tetapi kerana hidayah Allah telah ada sedikit dalam jiwa dia, lama-kelamaan dia akan sembahyang betul-betul. Disini kita kena paksa dia sembahyang walaupun dia sembahyang secara lakonan.

Kelima ialah memupuk kasih sayang. Ramai penyarah tidak suka bertindak sebagai pendengar akan masalah student mereka. Yang mereka suka ambil tahu ialah kenapa tak siap assignment dan sebagainya. Sebenarnya sebagai pendengar yang baik student itu sendiri akan senang pendengar pendapat kita pula.

Itulah serba sedikit mengenai pengalaman firadila yang terbukti berkesan. Walaupun memang nampak remeh tetapi dalam masa 2 bulan sahaja kesemua pelajar firadila seramai 30 orang itu memecah rekod mendapat keputusan yang cemerlang (pointer terbaiklah)..Bos firadila pun terkejut jugak..jangan pandang mudah dengan pensyarah muda..hehehe....

Senyum dan ceria selalu..
firadila

No comments: