RAHSIA LULUS KERJA KERAJAAN

Monday, February 23, 2009

Jangan pandang remeh....

Assalammualaikum dan salam ceria pembaca blog firadilamotivasi,

Terima kasih kerana sentiasa berkunjung disini untuk mendapatkan motivasi ke dalam diri anda. Post kali ini firadila nak sentuh mengenai jangan pandang remeh...

Sejak kebelakangan ini, ramai yang hilang di dalam hutan. Ada yang berjongging pun boleh hilang, panjang gunung pun boleh sesat dan sebagainya...Sebenarnya dahulu kita selalu pandang remeh akan hal-hal ikhtiar hidup di hutan ni..

Masa sekolah dulu, cikgu cukup bising supaya aktif dalam badan beruniform ni...Alasan anda ialah "Ala...cikgu ni tak best lah..asyik-asyik berkhemah...lepas tu tinggal dalam hutan sorang-sorang..konon nak bina semangatlah..apalah..tipu semua tu"...tapi sekarang dengan adanya ilmu ikhtiar hidup yang sedikit itulah anda akan terselamat di dalam hutan..

Teringat pula semasa firadila belajar dahulu...pengarah institut pernah menyuruh semua pelatih memasuki Askar Wataniah secara paksa rela iaitu diwajibkan untuk mendapat diploma...masa tu kami tak terfikir pun akan kebaikannya...yang kami tahu masa tu ialah bersungut...membebel dan macam-macam lagi..Bila dah tamat latihan rupa-rupanya perkara itu yang menjadikan kami seorang yang lasak, tabah dan bersemangat waja bila menempuh cabaran..Ramai yang pandang remeh dan temeh akan perkara ini tetapi percaya lah mesti ada kebaikan di kemudian hari..

Oleh itu, kepada semua ibu bapa, harap-harap dapat menghantar anak ke kem PLKN itu kerana ianya adalah satu kebaikan dimana kalau anak tersesat di dalam hutan ke, anda tak perlu risau kerana telah ada basic dalam ikhtiar hidup..

Senyum dan ceria selalu
firadila

No comments: