RAHSIA LULUS KERJA KERAJAAN

Thursday, July 26, 2012

Berdoalah dengan lebih spesifik..



Salam hormat pembaca firadilamotivasi,


Ahlamdulillah..hari ini sudah hampir seminggu kita berpuasa. Di bulan yang mulia ini rebutlah peluang pahala yang berlipat kali ganda berbanding di bulan yang lain. Semoga Allah sentiasa merahmati anda semua.


Baiklah,


Dibulan yang mulia ini kita digalakkan banyakkan berdoa. Disini firadila ingin ceritakan kisah benar pengalaman firadila ketika mengerjakan umrah Mac 2012 yang lalu..Ketika firadila berada di tanah suci untuk mengerjakan umrah..kesihatan firadila tidak diizinkan oleh Allah. Maksudnya firadila mengalami batuk yang teruk, demam dan darah keluar dari hidung tidak terhenti. Ini berlaku akibat perubahan cuaca yang panas terik, suasana di Mekah pada waktu itu dengan bangunan yang roboh untuk membina hotel yang canggih dan sebagainya.


Ketika hendak pergi bermiqat di Tanaeem, firadila ada berdoa "Ya Allah, mudahkanlah aku mengerjakan umrah.hilanglah batuk ku dan darah yang keluar dari hidungku ketika mengerjakan umrah. sempurnakanlah umrahku yang Allah..sihatkanlah tubuh badanku ketika mengerjakan umrah. Aku berserah diri dan bertawakal kepada-Mu..Amin". Begitulah doa firadila setelah berniat mengerjakan umrah dan bermiqat. Firadila guna doa yang sama ketika ingin masuk di Masjidil Haram dan juga doa yang sama ketika berada di Kaabah sebelum melakukan tawaf setelah berniat tawaf.


Alhamdulillah, setelah tawaf 7 pusingan Allah anugerahkan kesihatan yang baik sehingga firadila dapat tawaf dengan baik dan sempurna.Kemudian, sebelum melakukan saie firadila berdoa seperti doa yang sebelumnya.Dengan izin Allah, saie firadila juga lancar dengan tahap kesihatan yang baik. Tidak mengalami batuk yang teruk malah tidak ada darah yang keluar melalui hidung.Kemudian, firadila bertahalul.Setelah firadila sujud syukur di atas anugerah kesihatan yang baik yang Allah izinkan setelah tahalul..firadila pun berjalan keluar dari Masjidil Haram menuju ke hotel.


Sebaik sahaja kaki ini melangkah keluar dari Masjidil Haram, dengan kuasa Allah secara tiba-tiba firadila kembali batuk, demam dan hidung keluar darah dengan banyaknya..sehingga firadila terpaksa gagahkan diri juga untuk berjalan. Setelah tiba dihotel untuk berehat, firadila berfikir sejenak apa pengajaran yang firadila dapat ambil untuk dijadikan iktibar setelah mengerjakan umrah tadi..


Setelah sekian lama berfikir, barulah firadila faham situasi yang firadila alami tadi.


Rupa-rupanya, firadila ada berdoa sebelum mengerjakan umrah Allah anugerahkan kesihatan yang baik sepanjang firadila mengerjakan umrah. Jadi Allah makbulkan doa firadila. setelah mengerjakan umrah, kesihatan yang baik itu tadi Allah tarik balik..


Oleh itu, nasihat firadila ketika kita berdoa perlulah doa dengan lebih spesifik. Maksud firadila, sekiranya ada yang berdoa ingin bertemu jodoh ke, nak anak ke, nak jadi kaya ke atau sebagainya..doalah dengan lebih spesifik supaya tidak berlaku seperti firadila. Takut nanti, kita yang meminta..kita pula yang tidak boleh menerimanya..


Jangan doa seperti ini :


1. Ya Allah, jadilah aku orang kaya..
2.. Ya Allah, temukan lah jodohku dalam masa terdekat
3. Ya Allah, anugerahlah aku zuriat anak yang baik..
4. Ya Allah, jadilah buah sawit yang banyak buahnya...(khas orang Feldalah)...


Seboleh-bolehnya, berdoalah begini :


1. Ya Allah, jadilah aku orang kaya yang bertaqwa berdasarkan al-Quran dan sunnahMu dunia dan akhirat..
2. Ya Allah, temukanlah jodohku yang dapat meimamkan aku ketika solat, mengajar aku tentang agama, menghafaz al-Quran, tampan,yang bertanggungjawab terhadap keluarga, hansem, yang tidak memadukan aku ketika hayatku, kesihatan yang baik dunia dan akhirat.
3. Ya Allah, anugerahlah aku zuriat yang soleh dan solehah, zuriat yang mengerjakan solat, zuriat yang menyenangkan hati ibu dan ayahnya, zuriat yang tampan dan rupawan, zuriat yang Engkau redhai dunia dan akhirat.
4. Ya Allah, jadilah buah sawit yang banyak buahnya, tinggi nilainya, tinggi harganya sehingga mencecah pendapatan RM3,000 dan ke atas sebulan


Ini adalah contoh sahaja..mana tahu bila kita telah spesifikan doa kita, insyaallah, apa sahaja permintaan kita pasti akan Allah makbulkan..


Setelah firadila amalkan, barulah firadila faham tujuan doa itu..jadi berdoalah dengan lebih spesifik..


Anda amalkan Anda dapat..Selamat Berpuasa


Senyum dan ceria selalu..
firadila

No comments: