RAHSIA LULUS KERJA KERAJAAN

Monday, January 19, 2009

Pengalaman Diberhentikan Kerja....

Assalammualaikum dan salam ceria pembaca firadilamotivasi..

Semalam firadila amat terkedu dan terkejut menonton buletin utama apabila 45,000 pekerja akan diberhentikan akibat kegawatan ekonomi...Teringat firadila akan pengalaman diberhentikan kerja selepas tamat belajar...Bayangkan baru 3 bulan berkhidmat dengan syarikat swasta tersebut dan tiba-tiba diberhentikan kerja begitu sahaja..

Waktu itu begitu tertekan sangat dan fikiran mula tidak menentu...Memang diwaktu itu dan diwaktu fikiran diparas tidak waras akibat tiada sumber kewangan, macam-macam boleh berlaku..Apa akan terjadi kepada ku selepas ini? Macam mana nak bayar bil, macam mana itu, macam mana ini dan lain-lain...Semuanya menjadi tekanan perasaan ketika itu..

Akhirnya, firadila mula terfikir mungkin selama ini aku selalu melupakan Allah, melupakan suruhannya dan banyak dosa yang aku telah lakukan...Firadila mula sedar dan yakin akan bantuan Allah dan yakin akan pertolonganNya dan tugas kita hanya berdoa dan meminta tanpa putus asa...Yakin akan ada hikmah yang berlipat kali ganda setiap malapetaka yang menimpa...Dari situ firadila mula sedar akan kemampuan diri dan keyakinan untuk menjadi usahawan dengan bantuan dan izin dariNya...

Oleh itu, kepada pekerja-pekerja yang akan diberhentikan kerja jangan risau dan yakinlah akan pertolongan Allah dan sedar akan kesilapan kita selama ini dengan mengingatinya kembali..dan jangan lupa berusaha melakukan apa sahaja asalkan halal dan dipenghujungnya "mesti" ada kejayaan iaitu sumber kewangan...dan anda akan dapat pelajari bagaimana berharganya RM 0.01 yang kita dapat..sebab kita telah mengalaminya..

Senyum dan ceria selalu...
firadila

2 comments:

Pok Li said...

Salam singgah. Teringat ditamatkan kontrak kerja sementara. Saro baro weh.

firadila said...

Terima kasih Pok Li....memang sedih bila diberhentikan kerja