RAHSIA LULUS KERJA KERAJAAN

Wednesday, January 7, 2009

Kejayaan matlamat tahun 2008..

Assalammualaikum dan salam ceria pembaca firadilamotivasi...

Hari ini adalah hari keceriaan bagi firadila. Semoga anda juga begitu.Rahsia keceriaan adalah awet muda semulajadi. Hahaha....Baiklah, hari ini firadila ingin memberitahu anda kejayaan matlamat tahun 2008 yang telah firadila capai..

Bagi anda mungkin ia tidak terlalu bagus tapi bagi firadila kejayaan ini adalah secara kebetulan yang terlintas di fikiran firadila dan firadila terus lakukan untuk melihat hasilnya..Boleh dikatakan kategori kejayaan kecil jugak lah..Lihat betul-betul dan sematkan di fikiran anda..

Kejayaan Pertama : Mendidik diri menjadi usahawan. Firadila dilahirkan tidak sebagai usahawan sebenarnya. Entah kenapa pada tahun 2008 firadila ingin memecah tradisi keluarga keluar dari makan gaji. Jadi, firadila ingin mencabar diri sendiri untuk menjadi usahawan. Alhadulillah berjaya juga.

Kejayaan Kedua : Mendapat Upah Menjahit Pakaian. Firadila ni sebenarnya belajar menjahit takde tok guru. Cuma tok guru firadila ialah baju kurung sebagai sample, peralatan menjahit dan mulut untuk bertanya kepada sesiapa sahaja. Itu sahaja modal firadila. Tahun 2008 firadila dengan beraninya berjaya mendapat tender untuk menjahit baju kurung sempena hari raya aidilfitri. Bagaimana firadila lakukan ialah tindakan dan berani melakukan diluar jangkaan. Mula-mula tu menangis jugak tapi hasilnya mendapat pujian dari tukang jahit professional. Belajar secara cekap itu perlu.

Kejayaan Ketiga : Mesin jahit lurus dan jahit tepi industri. Setelah mengambil tander menjahit firadila telah membeli mesin jahit lurus dan jahit tepi industri dengan tunai. Itu yang amat firadila banggakan. Prinsip firadila mesti bebas hutang.

Kejayaan Keempat : Bisnes cendawan tiram kelabu. Wah..tindakan ini betul-betul menguji firadila. Firadila tidak pernah pergi kursus cendawan tetapi dengan beraninya mengusahakan cendawan secara kecil-kecilan. Firadila belajar sendiri teknik penjagaan, membungkus dan menjual. Firadila ingat lagi, pelanggan pertama firadila ialah berbangsa cina. Bagaimana firadila lakukan hanyalah senyum selalu kepada pelanggan.

Kejayaan Kelima : Sebagai Agen Insurans. Firadila ingin memahirkan lagi kemahiran komunikasi. Jadi, firadila masuk sebagai agen Insurans MCIS ZURICH INSURANCE BERHAD. Kali pertama nak close prospek memang sukar tapi dengan keyakinan yang ada dan niat untuk membantu akan perancangan kewangan prospek, firadila berjaya akhirnya. Alhamdulillah..firadila faham akan perancangan kewangan yang baik setelah menjadi agen insurans. Simpanan dan perlindungan untuk diri anda...

Kejayaan Keenam : Menghadiri kursus jahitan manik. Firadila cuma bayangkan selalu yang firadila akan menghadiri kursus jahitan manik ni. Tak sangka pula, satu hari tu pelanggan firadila datang untuk menempah baju kurung cakap mahu tak firadila mengikuti kursus jahitan manik. Kekosongan hanya satu sahaja. Wah...bangganya..firadila pun daftar dan ambil kursus tu. Ingat lagi guru yang mengajar tu ialah Amoi. Inilah kali pertama firadila berguru..Terima kasih cikgu.. :)

Kejayaan Keenam : Mendapat tempahan langsir yang pertama. Dengan Skill menjahit yang tak mencukupi, pelanggan firadila mahu menempah langsir untuk hari raya aidilfitri untuk rumah baru dia. Pada masa tu cuma tinggal seminggu lagi nak raya. Alhamdulillah, dengan keyakinan yang ada, dan tengok sample jahit langsir di Nagoya Tampin..siap juga langsir tu sehari sebelum hari raya..Alhamdulillah...seronok juga bila pelanggan firadila gembira dengan langsir baru dia..

Kejayaan Ketujuh : Mempunyai blog sendiri. Setelah penyelidikan dibuat di Internet setiap hari..Alhamdulillah..inilah hasilnya...Blog motivasi Melihat Kehadapan..Blog ini memberi semangat kepada firadila dan anda untuk berjaya. Selagi berusaha, selagi itu ada kejayaan...


Itulah kejayaan yang telah firadila capai di tahun 2008. Semoga ditahun 2009, firadila dapat mencapai matlamat yang dila tulis. Sebenarnya, kejayaan itu telah ada cuma anda tidak sedari..walaupun, kejayaan kecil...berbanggalah dengan kejayaan anda itu..

Senyum dan ceria selalu...
firadila

1 comment:

Dik Mal said...

awak memang hebat.. kagum saya baca success story awak