RAHSIA LULUS KERJA KERAJAAN

Monday, March 2, 2009

9/10 dan 1/10...rupanya tak sama?

Assalammualaikum dan salam ceria pembaca blog firadilamotivasi,

Semoga sentiasa bersemangat untuk menjalankan tugas harian walaupun cuaca tak menentu sekarang ni...Hari ini firadila bukan nak mengajar matematik tetapi mengenai motivasi perniagaan sedikit...

Mesti kita pernah melihat angka 9/10 ni kan...Eh! tak pernah melihat pun? Ok...ok...sebenarnya angka tersebut bermaksud "9/10 sumber rezeki itu datangnya dari perniagaan"...Betul tak..mesti pernah mendengar perkataan begitukan..tapi bagaimana dengan 1/10...angka ini pula bermaksud hanya 1/10 sumber rezeki itu datang dari hasil makan gaji...tak kiralah gaji harian ke, gaji bulanan ke atau sebagainya...Anda bekerja dengan majikan anda dan dapat gaji..tapi apa berbezaanya...sebenarnya firadila ingin mendedahkan satu rahsia...periksa betul-betul...

9/10 ( berniaga. Anda sebagai majikan) + 1/10 (makan gaji. Anda sebagai pekerja) = 10/10 (hasil berganda)

Ramai yang memberi alasan, kalau nak buat sesuatu perniagaan itu mesti kena berhenti kerja dahulu baru boleh buat bisnes. Sebenarnya teori itu silap...Anda tidak akan melihat kedua situasi itu sekiranya anda tidak sebagai majikan dan anda sebagai pekerja. Kebiasaannya majikan yang betul-betul memahami keadaan pekerjanya pernah mengalami situasi begini.

Apa ye perniagaan yang dalam masa yang sama anda adalah bos dan pekerja? Kepada mereka yang makan gaji sekarang jangan risau anda boleh berniaga kalau anda mahu. Sebagai contoh, anda seorang kerani di salah sebuah syarikat guaman...setiap bulan anda terima gaji bulanan anda. Di sebelah malam pula, anda menjadi guru tuisyen di pusat tuisyen yang anda buka sendiri. bukankah anda sebagai pekerja dan majikan.

Didunia ni, Allah jadikan tidak semua manusia itu sebagai usahawan. Ada yang Allah jadikan sebagai orang yang makan gaji, semangat waja seperti polis, bomba, tentera dan sebagainya..Jadi jangan salahkan takdir kalau anda tidak jadi sebagai usahawan kalau anda makan gaji..

Senyum dan ceria selalu..
firadila

p/s : Maksud di sini ialah usahawan sepenuh masa..Anda jangan pandang hina dengan orang yang makan gaji kerana kalau tak ada orang yang macam ni...negara tak akan maju..

No comments: